“Гнобителі-українці” на Галичині

Одним із вимірів культивованого у нашому суспільстві образу невдах є переконання, що бідних-пребідних українців увесь час асимілювали. Натомість реалії є такими, що до виникнення модерних націй асиміляційні процеси були стихійними і дуже складними, і поруч із асиміляцією українців можна легко відшукати приклади асиміляції самими українцями.

Дуже показовим у цьому відношенні є явище “латинників”, тобто україномовного римо-католицького населення. За різними даними таких “латинників” у Галичині другої половини ХІХ ст. проживало 100-200 тис. (окремі автори, зокрема Степан Рудницький та Володимир Кубійович стосовно поч. XX ст озвучували значно більші числа) .

Можна назвати два джерела виникнення “латинників”. Перше – перехід на латинський обряд українців при одночасному збереженні української мовної ідентичності. Другий – мовна і культурна українізація польських селян при одночасному збереженні латинського обряду (необхідно зауважити, що траплялися випадки і переходу на грецький обряд).

Яке з двох джерел переважало – сказати важко. Наприклад С. Томашівський, який активно відстоював інтеграцію “латинників” у модерну українську спільноту, вважав, що більшість із них становили саме асимільовані поляки. Так чи інакше, явище “латинників” вказувало на те, що – попри поширені у нас міфи – поляки українізувалися так само, як полонізувалися українці. Джерела свідчать про те, що польські чи вірменські селяни та ремісники, опиняючись в українському “морі” і не маючи сильного впливу з боку польської культури, легко споріднювалися з місцевими українцями.

Цікаво, що коли галицьке українство вступило в стадію модерного націотворення, ототожнення українськості з грецьким обрядом зіграло з ним злий жарт. Про потребу включення україномовного римо-католицького населення до “української нації” у модерному сенсі говорили лише одиниці. Як наслідок, коли у міжвоєнний час Польща розгорнула дійсно системну асиміляторську політику, чимало “латинників” справді “стало поляками” / “повернулося” до польської мови і культури.

Християнський націоналізм

Подобається матеріал? Поділіться ним з друзями у Facebook!